Saturday, May 14, 2011

Tentang Rasa

Titisan itu sukar dialirkan
di zahirkan..
dalam gelap..
dalam khayalan..
berurai air mata..

menyendiri..
mengenangkan diri
sudah disini..
dalam larut malam  pagi..
dalam sebuah sandaran sunyi
kusimbahkan rasa sesal itu
mengenangkan sayat pilu yg menggugat

Akhirnya..
tertumpah ianya disini
melalui isyarat jiwa
ku lahirkan rasa itu

andai kelak telah hadir
aku mahu melakar sebaik mungkin
diruang sempit..mahupun lebar ..

apa mungkin ada yg faham memahami?
barangkali..tiada hati yg mengerti
tiada jiwa yg mungkin fahami
aku..
menangis halusi dalam setiap sepi malam..
saat awak,mereka, jauh larut dalam alam fantasi
waktu bulan dan bintang berada jauh dari orbit marikh

Apa harus ku lakukan?
Islam punya jawapan kan?
semuanya dalam Al-quran..
moga ada yg memahami diri ini..
moga aku memahami diri ini..

Awak, kamu, bulan, bintang..
aku hidup utk diri..
tapi aku mahu rasa itu..
aku kepingin hayatinya

rasa dihargai..
tak perlu disanjung..
bagi menyegarkan sedikit bebanku..
semua aku ikuti
melalui isyarat jiwaku

Tiada yg mengarah dan menyuruh
tiada yg perlu dikeluh
biar jiwa bersuara
sesekali..cukup sekadar pejam..

dengan ini..aku berlabuh
dalam malam pagi hangat ini..

ini kata2 jiwa
~aku tanah kotor~



No comments: