Monday, November 29, 2010

harimau siang..

tengah mlm sudah terlampau,
dinihari belum tampak lagi,
budak2 dua kali jaga,
Orang muda pulang bertandang,
Org tua berkalih tidur,
Embun jantan rintik2,
Berbunyi kuang jauh ketengah,
Sering lanting riang dirimba,
Melenguh lembu dipadang,
Sambut menguak kerbau dikandang,
Berkokok mandung merak mengigal,
Fajar sadik menyinsing naik,
kicau2 bunyi murai,
Taptibau melambung tinggi,
Berkuku balam diujung bendul,
Terdengut puyuh panjang berbunyi,
Puntung sejengkal tinggal sejari,
Itulah alamat hari hendak siang.

Puisi Diorang

Diaorang masih bercerita panjang lebar
Dalam kedai kopi cybermasihbelumberjaya
bersembunyi dibelakang nama nama pena tak berdakwat
Diorang masih bercerita pasal Ingerris menjajah
pasal Melayu berdaulat
pasal May 13
pasal komunis
pasal cronies
pasal apa apa lagi dari diari semalam
yang tak bermakna pada aku yang sekarang dan aku yang esok

Diorang masih bercerita pasal semalam
Sedang kan orang orang esok mencari akar untuk berpaut
Hanyut lemas dalam sungai berarus deras ke masa depan
di buai longlai rentak ragam MTV dan Reality TV
dikhayalkan dengan VCD pornografi edisi cetakan negara sendiri
Atau buatan teman sejati(yang dibluetoothkan ke fon bimbit versi terkini)
Atau rakaman intip empat penjuru CCTV(Bila menteri nak jadi macam Ron Jeremy)
Dan orang orang esok
Terus menyumbangkan suara suara sumbang dikelab kelab karaoke GRO cun
Manahan lelah lengan lengan bengkok bersnooker
Mengisi paru paru muda yang kian semput bernafas 
Dengan kepulan asap Co2 Marlboro Lights Salem Menthol Dunhill dan Lucky Strike
Menghilangkan dahaga duniawi dengan titisan Jack Daniels Bacardi & Coke dan Tequila 

Dada dada muda megah mencanangkan pecapaian ekonomoney
Tekun mengiklankan Hard Rock Café Gucci dan Prada,
Nike dan AdidasSecara percuma, Secara Ikhlas
Mengigaukan syahid diatas Catwalk
Menjadi mangsa rela tembakan photoshoot
Biar papa, asalkan berglamour
Harimau mati tinggalkan belang
Ada manusia yang mati ketika tanggalkan butang 
Lalu Subuh berimamkan DJ Tiesto
Dzuhur bersama 50 Cents
Asar makmum dengan David Beckham
Maghrib bersama XBox dan PS3
Isyak belajar tajwid dengan ustazah mata biru, mata hijau: 
Britney, Beyonce dan Paris Hilton
Mari Mengaji:
Idghram Ma 'Ala Amerikan
Alif Mim mati diatas Am
Ta bawah TiV?
V dibawah V
Am-Ti- Vi(PS/ Jika orang orang semalam tak tahu nama nama ini, sila lah Google)
Bak kata pepatah: Kera dihutan disusukan
Anak dirumah kenyang disuap Amerika

Diorang masih lagi berpencak digelenggang kamar sepi semalam
Menjadi pahlawan dan hulubalang sambilan
Jari jemari bersilat diatas pentas papankunci
Menghunus hujah hujah tumpul didalam blog ruang ego melatah
Sedangkan sungai sungai diluar rumah mengalir lesu Sarat dengan sampah kebodohan rakyat yang tak mesra alam
Dan sampah sarap terus mengalir ke muara dan langsung ke laut
Yang kian pupus batu batu karangnya
Kian sakit ikan kekeknya
Yang kian tenat hasil tangkapan nelayannya
Dan anak anak esok mewarisi bumi yang kian gering
Merintih sedih kerana terabai
Angkara kealpaan orang orang semalam
Yang impoten menetang Yajuj Majuj Rimbunan Hijau Sdn Bhd
Merakus kayu balak hingga hutan simpan jadi padang kering
Sekering gusi orang orang semalam yang kian hilang gigi
Panglima panglima semalam berdengkur dibuai dongeng masa lalu
Air liur meleleh diatas bantal bantal busuk Melukis peta negeri yang dah tak wujud lagi
Dua tiga kucing berlari
Dua tiga kucing akan terus berlari
Zaman geo-politik kian berubah
Namun orang semalam masih belum terjaga dari igaun semalam
Yang bakal menjadi esok yang ngeri

Art FazilLondon /May 2007

Sunday, November 28, 2010

1 dari 2 belas

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.

Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang ma'rifat

Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.

Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.

Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.

Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah Ia dunia mudarat.



-Raja Ali Haji



Saturday, November 27, 2010

KADI,HULUBALANG,PEGAWAI

Berperak ketengah kota,
Tempat bertanam selasih jambi;
jika tak byk kitab terbaca,
Tiada sah menjadi kadi.

Burung kenari berkekah,
berkekah di tengah padang;
Jika x berani menjarah,
Tiada sah menjadi hulubalang.

Lalu berempat org Kubung,
Kebaruh membawa petai,
Jika x tahu kata berhubung,
Tiada sah menjadi pegawai.

MALAY LAW

Friday, November 26, 2010

Gurindam Hati Serabut?

kalau byk berkata-kata,
Di sanalah boleh terjadi dusta.

Kurang fikir,kurang siasat,
Tentu dirimu kelak tersesat.

Kalau ada wang dipura,
Orang lain pun menjadi saudara.

Apabila byk, berlebih-lebihan suka,
Di situlah jalan masuk dusta.

Apabila byk, berlebih-lebihan suka,
Di situlah tanda hampir duka.

Apabila kita kurang siasat,
Itulah pekerjaan hampir sesat.

Apabila anak tidak dilatih,
Jika besar merasa letih.

Kalau cita-cita setinggi angkasa,
Di situlah usaha semesta diperlukan.

Kalau byk berfikir-fikir,
Gunakanlah panduan agama.

Jika mahukan yg sempurna,
Sendirilah perlu lebih sempurna

Sunday, November 21, 2010

Munajat Si Pendusta

Ya Allah, kini kami sadar mengapa kami mudah terjerumus dalam kesalahan. Itu karena kami percaya pada diri kami, pada amal kami, dan pada hati kami. Seharusnya kami sadar bahwa kami wajib bersandar. Ya, bersandar kepada Engkau, Ya Allah! 


Ya Allah, kini kami sadar mengapa kami selalu mengulang kemaksiatan. Itu kerana kami selalu berbangga dengan setiap ketaatan yang kami lakukan. Seharusnya kami sadar bahwa bukan kami sendiri yang membuat diri kami taat, melainkan Engkau (yang mengkehendaki), Ya Allah!


Ya Allah, kini kami sadar mengapa kami selalu melayang karena pujian, selalu terinjak oleh hinaan. Itu karena kami sebentar-sebentar melupakan-Mu. Seharusnya, kami sadar bahwa Engkau-lah Tujuan utama kami, bukan makhluk yang mudah menghina dan memuji.


Ya Allah, lesatkanlah ruh-Mu untuk menggusur nafsu di hati kami! Ya Allah, tuntun kami ke samudera ketulusan yang tanpa batas, ke angkasa kerinduan tanpa akhir; demi~Mu, untuk~Mu!


Ya Allah, daku bersyukur kepada~Mu, atas masih hidupnya kalbuku.


***

Ibnu 'Athaillah as-Sakandari


Tetamu Senja





Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala
 
Pada tetamu yang datang dan 
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan
 
Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad
 
Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas
 
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat 


A. Samad Said

Siapa Di Pintuku?

Katanya, “siapa di pintuku?”
Jawabku,”hamba-Mu yang lata,”
Katanya, “urusan apa yang kamu punya?”
Jawabku, ” ‘tuk mencumbu-Mu ya Rabb,”
Katanya,”berapa lama bakal kau kembara?”
Jawabku,”sampai Kau cegat daku,”
Katanya,”berapa lama kau didihkan di api?”
Jawabku, “sampai diriku murni,”
“Inilah sumpah cintaku
Demi Cinta semata
Kutinggalkan harta dan kuasa.”
Katanya, “kamu buktikan kasusmu
Tapi, kamu takpunya saksi,”
Kataku,”Tangisku, saksiku
wajah pasiku, saksiku,”
Katanya, saksimu takpunya sahsiah
matamu membasah ‘tuk dilihat.”
Jawabku,”atas kerahiman, adil-Mu
Mataku cerah dan tanpa salah,”
Katanya,”Apa yang kaucari?”
Jawabku, “Kamu! ‘tuk jadi rekan dampinganku,”
Katanya, “apa yang kamu mau dariku,”
Jawabku,”Kemuliaan, kemesraanmu,”
Katanya,”Siapa teman sekembaramu?”
Jawabku,”Ingatan kepada-Mu, O Sang Raja,”
Katanya, “Apa yang membuatmu ke mari?”
Jawabku,”Kelezatan anggur-Mu,”
Katanya, “Apa yang membuatmu puas?”
Jawabku, “Dampingan-Mu Sang Maharaja”
Katanya,”Apa yang kamu temui di sini?”
Jawabku, “Seratus keajaiban,”
Katanya,”Mengapa istana ditinggal porakperanda?”
Jawabku,”Mereka takutkan perampok,”
Katanya, “Siapa perampok itu?”
jawabku,” Seseorang yang lari dari-Mu,”
Katanya,”Tidak adakah keselamatan di situ?”
Jawabku,”Dengan hadirnya Cinta-Mu,”
Katanya,” Apa faedah yang kamu terima dari kehidupan?”
Jawabku,”Dengan jujur kepada diriku,”
Kini masa untuk menyepi.
Kalau kukatakan padamu tentang intisari sebenarnya
Kau bakal terbang, dirimu akan sirna
Dan tiada pintu, tiada bumbung dapat menarikmu kembali.
JALALUDDIN RUMI
( IN THE ARMS OF BELOVED)

Terjemahan: Dato Dr Ahmad Kamal Abdullah (Kemala)

Saturday, November 20, 2010

Bicara tentang Bangsa seagama denganku


Terdetik aku utk meluahkan isi hatiku tentang politik
politik di malaysia..atau lebih tepat politik melayu yg beragama islam..
penulisan ku ini di padankan dari beberapa penulisan laman internet

Politik islam-sumber wikipedia

Politik Islam (bahasa Arabسياسي إسلامي) adalah Politik di dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah siyasah. Oleh sebab itu, di dalam buku-buku para ulama dikenal istilah siyasah syar’iyyah. Dalam Al Muhith, siyasah berakar kata sâsa - yasûsu. Dalam kalimat Sasa addawaba yasusuha siyasatan bererti Qama ‘alaiha wa radlaha wa adabbaha (mengurusinya, melatihnya, dan mendidiknya). Bila dikatakan sasa al amra ertinya dabbarahu (mengurusi / mengatur perkara). Bererti secara ringkas maksud Politik Islam adalah pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam.

itulah pengertian politik islam..'pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam'

Dalil politik islam


Rasulullah SAW sendiri menggunakan kata politik (siyasah) dalam sabdanya :
"Adalah Bani Israil, mereka diurusi (siyasah) urusannya oleh para nabi (tasusuhumul anbiya). Ketika seorang nabi wafat, nabi yang lain datang menggantinya. Tidak ada nabi setelahku, namun akan ada banyak para khalifah." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Jelaslah bahawa politik atau siyasah itu bermakna adalah mengurusi urusan masyarakat. Rasulullah SAW. bersabda :
"Siapa saja yang bangun di pagi hari dan dia hanya memperhatikan urusan dunianya, maka orang tersebut tidak berguna apa-apa di sisi Allah; dan barang siapa yang tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin, maka dia tidak termasuk golongan mereka (iaitu kaum Muslim). (Hadis Riwayat Thabrani)



Pelbagai isu yg dilempar tentang politik,masing-masing menghentam sesama mereka..apa yg aku tahu,politik di Malaysia ini acuannya dari barat (perbetulkan jika aku salah)
Acuan penjajah British, jadi aku tertanya sendiri..apa mungkinkah itu sebabnya bangsa yg memiliki tanah melayu ini suatu ketika dulu tidak mampu bersatu mentadbir sendiri disebabkan 'mereka'
Adakah ini mungkin salah satu perancangan 'mereka'?

8 Penyakit tidak baik yang lahir dari Perasaan Sakit Hati


1.Sentiasa berbicara perkara tidak baik dan mencela orang lain.
2.Bergembira apabila melihat seterunya ditimpa bala atau ujian Allah SWT.
3.Tidak bertegur dengan seterunya.
4.Berpaling dari seterunya dan menghina seteru.
5.Mengumpat dan mengata kepada seterunya serta membuka rahsia seterunya tanpa keizinan syarak.
6.Menceritakan kisah seteru dan menghina seterunya.
7.memalukan dan menyakiti seterunya.
8.Menegah dan menghalang orang lain daripada membayar hutang kepada seterunya.

Sairus Salikin.m/s : 250, jilid : 3.


Apabila berpolitik masing menyuarakan rasa hati,isi hati yg penuh amarah..

British pernah berkata mereka tidak akan memberi kemerdekaan kepada tanah melayu jika kita tidak menerima bangsa cina dan india? anda fikir mengapa di letakkan syarat begitu?
Pada fikiranku inilah sebabnya..untuk memecah belahkan bangsa melayu,memecah belahkan umat islam di tanah melayu..aku bukan bersifat perkauman..
hanya menyatakan isi hati ku tentang keadaan di tanah airku
kita diperkenalkan sistem demokrasi 
menurut wikipedia
"Demokrasi adalah sistem pemerintahan dari rakyat,oleh rakyat dan untuk rakyat
Begitulah pemahaman paling sederhana tentang demokrasi yg diketahui hampir oleh kesemua org.."

tidak dinyatakan pun disitu tentang mengikut hukum islam,hukum yg ditetapkan Allah s.w.t
lihat? disini sudah terlihat sebabnya kita dibentuk mengikut acuan mereka

maka wujudlah UMNO yg pada asasnya membela kaum melayu..
kemudian wujud pula PAS yg lebih berlandaskan agama islam,hukum hakam Allah..
disini umat islam itu sendiri telah berpisah..tidak BERSATU..

dalam sistem demokrasi mana pihak yg mempunyai sokongan majoriti,berkuasa untuk memerintah
kemudian terbentuk lah pakatan yg dinamakan BARISAN NASIONAL.gabungan UMNO dengan pasti2 bukan islam dan bukan melayu yg lain..
Ia dibentuk untuk mendapatkan kuasa majoriti untuk memerintah
tinggalah parti yg berjuang untuk islam sebagai minority..
Demokrasi
Islam bukan demokrasi
Islam berbeda dengan demokrasi
Islam tidak boleh berdiri dengan demokrasi
Islam = Quran & Sunnah


Islam sudah tumbang disitu..disebabkan oleh penganutnya sendiri?
bila sudah bersatu dgn bangsa kafir itu..perlulah diikut kemahuan mereka..
kemahuan yg bertentangan dgn ajaran Islam..
maka urusan keduniaan yg melamapu didahulukan..
pusat2 hiburan..pelbagai perkara yg bertentangan dengan islam dibina,ditambah..

makin lama makin parah..bangsa yg beragama islam di anggap musuh kerana POLITIK
fikiran masing2 mengutamakan politik..sehingga mengaburi perintah agama Islam itu sendiri
KEDUNIAAN,KETAMAKAN..semakin menjadi-jadi

UMNO " bukan kecil anak". Semua bidang "sistem" pemerintahan berada di bawahnya Malahan media massa boleh memainkan peranan perang urat saraf (psychological warfare) dan "turning over" yang berkesan sekali. Laporan dan penyelidikan begitu teratur dan diatur. 'SHE STOOPS TO CONQUER" Kekuatan dan kelemahan PAS diketahui dengan terperinci. Kerja ini, dibuat bukan oleh seorang atau satu kumpulan sahaja. Malahan, penanam modal dari puluhan ribu ringgit sampai berbillion-billion ringgit juga memberi kata "putus" (decision) dan berhati-hati dengan "siapa" (pengganti) yang sanggup menjaga harta dan kepentingan mereka..


antara petikan penulis bebas di luar sana..


APA YANG MEREKA KATA :
Pertama, kerana UMNO sudah lemah kerana tidak dapat sokongan terbesar orang Melayu maka UMNO berikhtiar dengan cara begitu ia dapat memulihkan keadaan. Ertinya, Melayu akan melihat bahawa UMNO merupakan tempat bergantung kuasa politik ;

Kedua, dalam UMNO sendiri, selain daripada ramai yang keluar parti, terdapat pimpinan di berbagai peringkat merasa diri mereka tidak dapat mempertahankan status mereka.. Hal ini terdengar suara dan keluhan dari dalam dan luar berbagai perjumpaan. Akhbar tempatan sering memperlihatkan gejala kurang sihat tersebut ; justeru itu, mereka peluang bagi mereka sekarang ialah "kumpul wang" melalui berbagai projek lama dan baharu untuk dijual. Akibat yang akan berlaku mereka tidak peduli lagi. Dalam hutan sekarang maka mereka mahu melepas pucuk masing-masing.

Ketiga, mereka menyebut bahawa pimpinan UMNO, terutama Dr Mahathir sendiri "dikatakan" mahu mengalih perhatian rakyat daripada terlalu tertumpu pada kelemahannya, dihalakan kepada satu "pola" kepentingan rakyat Melayu iaitu dengan menghulur satu "kapsul" tenaga baharu bagi kekuatan Melayu. Akhbar utama dan media massa lain memainkan peranan tersebut. Kadang-kadang "berita"nya sudah seperti iklan penjual ubat.

Andaian tersebut di atas (faktor) ketiga ini sering bermain di kepala pengamat dan pemantau politik kerana suasana politik sekarang "mencurigakan". Sebenarnya, "kumpulan orang " tertentu memegang media massa ini berkuasa. Pengalihan pandangan {fokus} rakyat boleh dibuat oleh media massa dengan berbagai laporan "perisitiwa" Ada yang bersifat gempar dan hebuh dengan usnur "takut dan menakutkan" ; begitu ketidak-tentuan arah beberapa perjalanan bidang kehidupan menyumbang kepada berjayanya permainan "alih" fokus. Penyulap atau pemain silap mata memang pintar mengalih pandangan penonton supaya sunglapnya tidak ketara.

[Satu contoh, "toeri alih pandangan" ialah apabila Soekarno mengarahkan pandangan rakyatnya ke Malaysia untuk berkonfrontasi. Indonesia di bawah Seokarno memang teguh semangat juang kerana unsur "rasa terikat" dalam wadah nasionalisme terbina iaitu "satu bangsa, bangsa Indonesia : satu bahasa, bahasa Indoensia ; dan satu negara, negara Indoensia". Tetapi kehidupan bagi harapan demi harapan (expectation) tidak tercapai di samping nilai agama dan maruah sosial kian merosost. Jalan keluar secara kebetulan maka meletus "konfrontasi"…gayang Malaysia.]

Keempat, diandaikan lagi bahawa perpaduan tersebut bukan apa-apa, tetapi hanya untuk mengekalkan "kuasa" pimpinan sekarang sahaja dengan maksud untuk terus dapat bertahan selama yang mungkin. Jadi disoalkan : "siapa yang bersatu ? di bawah pimpinan siapa mereka itu bersatu ? mengapa selama ini Melayu jadi begini. Sudah setengah abad Melayu masih merempat ? Lompat-lompat siapa yang dapat dan siapa yang selepat ?".

Pendapat seterusnya : Orang China sesama mereka tidak boleh bersatu dalam banyak hal. Namun demikian, mereka dapat bersatu dalam bidang ekonomi-perniagaan dan pendidikan. Dua bidang utama ini merupakan dasar pegangan mereka, malahan membina kekuatan bagi kehidupan sesebuah masyarakat dan negara. Mereka, sejak berzaman, menumpukan kerja dan usaha pada dua bidang ini. Sebab orang China tahu di Malaysia orang Melayu sukar hendak melepaskan "kepimpinan", ketua, gelar kebesaran, "kehormatan pangkat". Keinginan orang Melayu mahu jadi "raja" dan bergelar tuan, mereka tidak ambil "pusing" ; "mahu pangkat tuan, tuanlah, tetapi asalkan jangan kacau jaringan ekonomi kami ". Sekian lama di bawah UMNO (perikatan dan BN) Melayu masih lemah (bentanglah perangkaan), malahan sebahagian bidang kehidupan tertentu tinggal dalam paras bahaya…Selama ini mereka tidak berdiam diri, "Melayu kena berjuang" walaupun perkara yang sudah tertulis dalam perlembangaan….malahan hendak "mendaulatkan" bahasa Melayu pun, orang Melayu kena berjuang !; ….sehingga ke hujung iaitu apabila 13 peguam Melayu termasuk Tun Daim dan Tun Hussein Onn diminta turun tanda tangan. ; .hendakkan tanah pun kena "berkelahi" dan "tangkap" (antaranya Hamid Tuah) dan teroka hutan secara berani. Ratusan ribu ekar tanah orang Melayu sudah "diambil, belum lagi dikembalikan atau diganti…" Inilah antara lain, apa yang mereka kata dan beri ulasan selari, sambil menghirup kofi hari raya aiddil adhha bersama mereka yang otak terbuka dan yang mulut ternganga.. Maaf zahir bathin..


Jangan sampai Malaysia menjadi seperti palestin..sedikit demi sedikit tanahnya diambil



aku tidak mengetahui secara terperinci tentang parti2 politik ini..tetapi apa yg aku ketahui..
bangsaku yg seagama denganku tidak bersatu..sehinggakan aku sendiri tidak tahu mahu memilih yg mana..aku Islam..semestilah aku mahu pemerintah beragama islam..yg memperjuangkan Islam..
Zaman wang yg amat diperlukan ini..aku (pelajar) perlukan pinjaman kewangan (ptptn) yg mana 'dibuat' oleh UMNO itu sendiri..
fikirkan perkara2 baik yg dilakukan mereka
sudah lama mereka memerintah..pelbagai perkara yg berfaedah yg dilakukan mereka telah ku nikmati..tetapi ku sedih tentang UMNO yg kebelakangan ini semakin jauh dari hukum Allah..
kurang menegakkan hukum Allah..bagaiman dengan nasib2 pewaris2..generasi umat islam di Malaysia akan datang?

apa yg aku mahu ialah..dua PARTI besar ini bergabung..untuk Islam,untuk bangsaku sendiri..
tetapi...bila?bagaimana?

aku sendiri tidak mampu menjawab..aku mampu berharap dan berdoa..
lupakan hasad dengki,perasaan iri hati,marah itu semua..
fikirkan tujuan sebenar kita di bumi Allah ini..MATLAMAT SEBENAR..

bersatulah saudara2 ku..
berjuanglah ke jalan yg diredhoi ALLAH










Thursday, November 18, 2010

Sejuta harapan






Kamu dan aku adalah intan terpilih,
Berdoalah aku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,
Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba,
Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharanya,
Sentiasa

Doa yg mustajab

samir nasri-arsenal,perancis
anelka-chelsea,perancis


Berikut merupakan antara 9 petua dari Rasulullah s.a.w. untuk mencapai doa yang mustajab yang sempat saya sertakan : 

1. Anas Bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda, “Doa di antara azan dan iqamat tidak akan ditolak.” [3] 

2. Sesungguhnya Rasulullah bersabda: Allah akan turun ke langit dunia setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: Sesiapa yang berdoa kepadaKu, maka Aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan dariKu maka Aku akan mengampuninya. [4] 

3. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda, “Tiga orang yang tidak ditolak doanya, iaitu pemimpin yang adil, orang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya. Allah mengangkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit dibuka.” [5] 

4. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda, “Aku dilarang membaca Al-Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat di antara hamba dan tuhanNya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu.” [6] 

5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: “Jika kamu mendengar ayam jantan berkokok, pohonlah kurnia daripada Allah, kerana sesungguhnya binatang tersebut melihat malaikat. Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan daripada Allah dari godaan syaitan, kerana binatang tersebut melihat syaitan.” [7] 

6. Ubadah Bin As-Shamit berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesiapa yang bangun pada malam hari dan mengatakan,Kemudian mengatakan, atau berdoa, doanya akan dimakbulkan. Apabila beliau berwudhu (dan mengerjakan solat malam), solatnya akan diterima Allah.” [8] 

7. Ata Bin Abi Rabah berkata “Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda, sesiapa yang membaca surah Yassin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan.” [9] 

8. Hadith dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda, “Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan.” [10] 

9. Hadith dari Abu Hurairah, “Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda, pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bilamana seorang muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu.” [11] 

nukilan dua : tiga minit pagi



benat kalut hati risau..
hati resah beserta gundah
ketenangan dirobek
hari itu sepatutnya hari yg bahagia bagiku


kebingungan,hilang punca
beberapa tempoh kemudian..berita itu hadir
berita yg dpt kujangkakan
tetapi ku tidak dpt sebabnya
gelita mula tiba


sehingga kini,aku bersoal didalam hati,tentang itu..


aku bingung..
laman social network ciptaan mark zuckerburg
menjadi medan ku melepaskan rasa hati
rasa sedih,semua rasa yg umpama dunia sudah tidak bermakna..
pelbagai hasil seni2 emo di laman sesawang aku pamerkan di dinding..


untuk menyatakan perasaan hati..


aku lupa kepada Pencipta ku
yg Maha Agung
yg Maha Besar


hidup ini penuh dengan asakan,aku tahu tentang itu,
kadang kala mahu putus asa,kadang kala mahu berhenti..buntu
hilang pedoman..tesasar jauh dari jalanNya
disaat bendera putih hampir dikibarkan


perasaan malu itu hadir


disini aku mahu bercerita tentangnya


tentang dia


waktunya ketikanya, dalam kesempitan. segala macam perkara datang menyimbah
markah peperiksaan tidak seperti kuhajatkan,
waktu itu sangat sempit. Ianya seperti lebih mudah dengan menjerit menangis tidak mungkin..egoku sangat tinggi,termenung? amat kerap...


setiap kali perasaan itu hadir aku malu...
malu pada diri sendiri


dia menegurku..
teguran itu..membuatku tersentak..
seperti dikejutkan dari tidur yg lena dibuai..


dia mengejutkan aku..Mengubah aku!!
bukan aku berubah kerananya..aku berubah keranaNya melalui dia..


disebabkan dia
bila aku susah, aku ingat aku ada Dia. Dia dah bagi banyak kesenangan pada aku, dan pemberian itu masih berterusan..Sampai bila Dia tarik sikit, uji sikit, aku jadi malu kerana mengeluh dan merungut


dia menyedarkan aku cinta padaNya..
mengembalikan aku ke jalan yang diredhoiNya..
maafkan aku jika dia tersalah sangka..


tetapi aku belum siap..kerana itu aku diam..hanya dalam diam kupendam..
tidak mampu luahkan kepada dia..
hanya mampu berdoa kepada Dia..


kerana kesedaran yg dilakukannya
menguatkan cintaku padaNya
aku tersentuh hati pada dia


ada waktu..
aku hanya mahu laut menyapa tubuhku
ketenangan yg tidak akan terungkap kecuali dengan bahasa kalbu


kadangkala aku hanya perlu satu perkataan
HARAPAN
dan dengannya..aku bertebangan di awan


Kadangkala, Allah berikan kepada kita, apa yang kita tidak layak untuknya.
Bukan untuk kita merasa terseksa dan terpaksa. Lemah dan rasa tidak berdaya.
Tetapi Allah mahu kita naik, pada tahap yang dikehendakiNya,

sehingga layak untuk kita apa yang telah diberikanNya


di dalam hati ini,ada satu ruang lompong. tidak berisi..
semua kita merasakan kekosongannya mungkin?
ruang itu sunyi.dan kita takut dengan kesunyian itu,
akhirnya kita akan mula mencari sesuati untuk mengisinya
pelbagai kaedah digunakan..memanjat gunung,menyelam kedasar laut...


tetapi apabila menemuinya..adakah kita layak untuknya?
adakah aku layak untuknya?
Tuhan..tunjukkan pada aku..
layakkah aku memiliki hati sucinya..