Monday, November 15, 2010

fakta menarik tentang jepun

Salam dan selamat malam to all. Kalau kamu diberi peluang untuk pergi melancong ke negara asing, negara mana yang kamu pilih? (ehem). Kalau saya, saya akan memilih untuk pergi ke JAPAN a.k.a Nippon. Bukan sebab yang negative yang sedang bermain difikiran ini. Tapi adalah kerana jepun merupakan pusat gadget, tech, anime/manga, games & many more. Faham-fahamlah kalau dapat peluang, memang tak lekang mata tengok gadget. Jepun jugalah kelahiran kereta idaman saya iaitu Nissan, Subaru, Fairlady, dan Honda. Mana tak excited kalau dapat pegi. Tapi bukan saya nak bawa kamu semua pergi Jepun. Apa yang saya mau kongsi kali ini tentang "Fakta menarik tentang negara JEPUN". Of course la saya belum pernah pergi, tapi kalau ada yang baca ini sudah pernah pergi saya mengucapkan "yoroshiku onegaitashimas!". Maksudnya, korang google la sendiri.

1-1 tin coca cola berharga lebih dari 1US Dolar yang dibeli dari mesin layan diri.
2-Orang Jepun secara umumnya, tidak pandai memandu dengan baik (lah, abis tu binatang dift tu apa bnda?)

3-Kebanyakan perniagaan di Jepun menawarkan minuman keras pada pekerja selepas jam 6 petang.
4-Dalam menghormati "Aged Day", syarikat-syarikat tembakau mengedarkan rokok percuma kepada orang berumur di stesen-stesen keretapi dan shopping mall.
5-Tiada ATM yang dibuka 24 jam.
6-KFC tempat lepak masa krismas
7-Jepun mengalami lebih kurang 1500 gempa bumi setiap tahun
8-Boleh merokok di mana-mana sahaja( x bagus utk non smoker)
9-Kalau kamu pergi ke majlis kematian, kamu mesti mengambil duit sebagai cenderahati
10-Kamu boleh beli bateri, bir, wain, k*nd*m, rokok, buku-buku komik, "hot dog", mentol, dan pakaian dalam wanita yang "terpakai" daripada mesin-mesin layan diri.(kalau di sini dah lama pecah dua mesin ni)
11-Mengorek hidung dan membuang air kecil di tempat awam adalah diterima awam,
12-Setiap tempat akan ada mesin layan diri.


13-Matahari akan berwarna merah dari jepun. (ermm)
14-Perayaan yang ganjil. kamu tengok la sendiri seacrh kat google tuh ;)

No comments: