Monday, November 15, 2010

Layakkah aku?

Rukun Islam ada lima (5) perkara :
(1) Mengucap dua kalimah syahadat
(2) Sembahyang lima waktu
(3) Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan
(4) Menunaikan haji ke Baitullah (Mekah)
(5) Menunaikan zakat

Rukun pertama mengucap 2 kalimah syahadat..  LA ILAHA ILALLAH MUHAMMAD RASULULLAH.
akur janji Tiada Tuhan Melainkan Allah; Muhammad Itu Pesuruh Allah

Apabila dinyatakan dengan kuat secara ikhlas, seseorang itu secara rasmi dianggap mengisytiharkan diri sebagai penganut baru Islam.

Sembahyang 5 waktu Zuhur,Asar,Maghrib,Isya’,Subuh…                                                                      Sempurnakah rukuk ku, sujud ku,takbir ku?
Berpuasa sebulan Ramadhan..menahan lapar dan dahaga..mengawal nafsu..sempurnakah puasa ku?
Menunaikan Haji…masih belum mampu..
Zakat..masih belum…

Inilah rukun2 yg mesti diikuti umat Rasulullah..
5 perkara tersebut..masih belum aku mampu penuhi..                                         
Layakkah aku menyintai hamba Allah yg mengutamakan Allah dari dunia?
yg menyintai Rasulullah?


1 comment:

sinchiro said...

layakkah aku menyintai hamba Allah yg jauh lebih baik pada aku?
dia yg mendekatkan aku pada Allah..
menyedarkan aku...