Saturday, April 16, 2011

Arus



Diluar kota itu, aku lihat, aku merenung, aku memikir tentang pelbagai
melihat dunia ini..
bagaimana dari gunung itu berubah menjadi jubin
manakala pohon2 hijau itu..kehilangan daunnya,
aku lelah...Aku harap aku bisa menemui sesuatu yang tidak berakhir
sesuatu yg tiada tamat tempohnya
hadir lalu tersandung aku..


Sungai..alirkan aku jauh..
pimpinkan aku, seperti yg ibu ku lakukan..
sampaikan aku ke puncak
Kekalkan aku dalam arus itu


Ianya adalah bagaimana sesebuah kerajaan itu gemuruh dan hancur
Pada dinamik yg sama..ia tidak penting utk hari2 mendatang
Hanya bergantung pada siapa memberi dan siapa menerima
Dan perkara-perkara yg x masuk akal itu adalah penipuan?


Aku mahu tahu arah tuju mu,
Pengikut mahu mengikuti..
Mengubah tetapi tidak pernah berubah,
Menuntut tetapi tidak pernah tertuntut




No comments: